Reisvoorstel aanvragen
Beenroeier tijdens het vissen in Inle Lake

Myanmar

Informatie over Myanmar

Myanmar (voorheen Birma) is, gerekend in totale oppervlakte, net iets groter dan Frankrijk en ruim vijftien keer Nederland. De landsgrens van 4.000 kilometer lengte wordt met de klok mee gedeeld met Bangladesh, India, China, Laos en Thailand. U vindt hieronder uitgebreide reisinformatie over het reizen in Myanmar.

Lees meer

Goed om te weten over Myanmar

  • Beste reistijd Oktober t/m maart
  • Klimaat Tropisch klimaat
    Gemiddelde temperatuur: 30-32 graden
  • Lokaal prijsniveau Laag
  • Tijdsverschil met Myanmar Tijdens onze zomertijd: 3,5 uur later dan in Nederland
  • Visum nodig Ja, visum on arrival. Je kunt geen visum krijgen bij aankomst in Myanmar
  • Inentingen Maak een afspraak bij Thuisvaccinatie
  • Malaria Ja in Myanmar komt malaria voor
  • Direct vliegen Nee. Er is altijd een overstap nodig om in Myanmar te komen.
  • Vliegen met overstap Singapore Airlines, Thai Airways
  • Vliegtijd Vanaf 17 uur

Praktische informatie Myanmar

Paspoort Myanmar

Voor Nederlandse en Belgische reizigers geldt dat u in het bezit moet zijn van een (internationaal) paspoort. Het paspoort dient nog geldig te zijn tot na 6 maanden na binnenkomst in Myanmar.
 
Visum Myanmar
Om Myanmar binnen te komen dient u vooraf een visum aan te vragen. Er zijn 3 mogelijkheden om een visum te verkrijgen.
 

Vaccinaties Myanmar

Inentingen zijn niet verplicht, maar er worden er wel een aantal aanbevolen zoals DTP, Hepatitis A en Buiktyphus. Er zijn geen malariapillen nodig in gebieden boven de 1000 meter en in de grote steden. Verder wel. Gebruik ook altijd deethoudend middel.
Controleer altijd met uw huisarts of de GGD wat zij u persoonlijk adviseren.
 

Geldzaken Myanmar

De lokale munt is de Kyatt (spreek uit als tjaat) De koers verandert geregeld, gebruik een currency converter App om de huidige koers te bepalen en ter plaatse direct de prijzen om te rekenen naar euro’s.

Pinnen in Myanmar
Er kan in de grote steden, luchthavens en toeristische gebieden bij zgn. ATM-geldmachines gepind worden, u ontvangt de lokale munt Kyatts (spreek uit: tsjaat). Ook in veel hotels staat tegenwoordig een ATM machine. Bekijkt u op internet wat de koers is op het moment dat u gaat reizen; een goede website is: www.oanda.com/currency/converter/. U kunt in principe pinnen, maar checkt u eerst met uw bank om teleurstellingen te voorkomen. Volgens ons en onze klanten kunt u (meestal) pinnen met de volgende kaarten: Visa, MasterCard, Maestro en Cirrus. Bij de volgende banken is pinnen nog niet mogelijk: AZ Bank, TSB Bank, Bank of Scotland en Lloyds Bank. U kunt maximaal Kyat 1.000.000 pinnen. U ontvangt kyatts.
De ontwikkeling in Myanmar gaat snel, het kan dus zijn dat er inmiddels meer kaarten geaccepteerd worden. Vraag dit voor vertrek bij uw bank na.
Tip: pin een het maximale bedrag per keer, er is een vaste (en fikse) fee van ongeveer € 5 per keer (op de luchthavens is een maximum van ongeveer € 20 en dan tikt die fee wel behoorlijk aan).

Contant geld in Myanmar
Hoeveel u uitgeeft tijdens uw reis is erg afhankelijk van wat u uitgeeft. Drinkt u bijvoorbeeld graag een alcoholisch drankje dan is dit een stuk duurder dan lokale sapjes. Het eten in restaurants in de hotels is meestal ook wat duurder dan in een leuk restaurantje in de omgeving van het hotel. Ook de aanschaf van souvenirs en de kwaliteit ervan is bepalend.

Creditcards in Myanmar
Deze worden in de meeste hotels in de steden geaccepteerd. Verblijft u buiten de stad, rekent u daar dan niet op. Zorgt u ervoor dat u contant geld heeft.

Fooien in Myanmar
Het geven van fooien is uiteraard een vrije keuze. Echter is het in Myanmar gebruikelijk om een fooi te geven en hier is het ook een groot deel van de inkomsten. Buiten dat is een fooi ook gewoon een blijk van waardering. Het is aan u wat u aan fooi geeft, maar een echt te lage fooi beschouwt men als een belediging. Als men niet goed heeft gepresteerd, wees dan duidelijk en geef niets.
 
Enkele situaties:

  • Een kofferjongen verwacht een fooitje voor het naar boven brengen van de koffer (en een paar dagen later nog eens voor het naar beneden brengen). Het gaat om kleine bedragen, maar voor hen betekenen deze veel. Per situatie van 75 eurocent tot 1 euro.
  • Afronden van bedragen in restaurants met ongeveer 10% als het bedieningsgeld niet is inbegrepen (dit staat vaak onderaan de menukaart of het wel/niet inclusief is)
  • Uw chauffeurs en gidsen: hierbij merken we op dat de richtlijnen zijn gebaseerd op de Aziatische cultuur. Een gids staat wat hoger op de maatschappelijke ladder dan een chauffeur en er wordt van de gids in de familie-omgeving dan ook meer (financiële) ondersteuning verwacht. De chauffeur staat weer hoger dan de bijrijder (deze is er alleen bij als het een grote bus betreft).
    • Uw chauffeur: per dag rond € 4, niet per persoon, maar in totaal (u geeft het bij het afscheid). Dit geldt voor groepjes van 1 tot 4 personen. Bij grotere groepjes mag het best in totaal meer zijn. Zo is de richtlijn voor groepen boven de 12 personen: ongeveer € 10 à  € 12 per dag (voor de hele groep).
    • Uw gids, per dag wat meer dan de chauffeur, per groepjes van 1 tot 4 personen zo rond de € 7,50 a € 8, als het een groep betreft mag dit wel meer zijn. Ook deze fooi geeft u bij het afscheid.
    • Inle Lake bootsman, per dag rond de € 4, niet per persoon, maar in totaal. Dit geldt voor groepjes van 1 tot 4 personen. Ook hierbij geldt, bij grotere groepjes mag het best iets meer zijn.

U geeft de fooi in de lokale munt (hoewel: de euro staat in hoog aanzien en men is zeker heel blij met een fooi in euro biljetten). Bovenstaande zijn richtlijnen.

Opmerking: in diverse reisboeken worden adviezen gegeven die ver beneden bovenstaande bedragen liggen. Dit zijn vaak nog bedragen van jaren geleden, toen de valuta’s andere waarden hadden. In ieder geval kloppen ze vaak niet, wat ook de reden moge zijn.
 

Communicatie

Ook hiervoor geldt: de ontwikkeling gaat snel, het land opent zich. Mede aan de hand van reacties van onze reizigers stellen we de informatie steeds bij (uw vers-van-de-pers-reacties zijn meer dan welkom). De informatie over communicatie is nu als volgt:

  • Bellen met uw mobiele telefoon
    Tegenwoordig heeft u wel bereik met uw netwerk in de grote steden.
     
  • Internet
    Praktisch alle hotels hebben wifi. De ene keer heeft u probleemloos toegang, de andere keer zal het zo zijn dat u probeert verbinding te krijgen en dat het dan toch niet lukt. Het betekent dus dat e-mailen wel steeds gebruikelijker wordt, maar niet altijd lukt. Internetcafé’s zijn er niet veel, de hotels hebben meestal wel een paar computers staan voor hun gasten. 
     
  • What’s App
    U kunt, als er internetverbinding is, ook ‘What’s app’ gebruiken, vele klanten bevelen dit inmiddels aan.

 

Godsdiensten

In Myanmar is ongeveer 90% boeddhist.
 

Mentaliteit, gewoonten en gebruiken van de lokale bevolking

De bevolking is blij met uw bezoek en dat zult u merken aan de vriendelijke wijze van benaderen. Gezichtsverlies is voor een Aziaat het ergste dat hem of haar kan overkomen. Goede manieren, bijvoorbeeld niet te luidruchtig zijn en decent gekleed gaan zijn van groot belang.
In Myanmar kunt u op straat afdingen, een tijdrovende bezigheid. De verkoper noemt de prijs welke ver boven de werkelijke prijs ligt. U doet een bod, lager dan wat in gedachten heeft. U komt elkaar wel ergens in het midden tegen. U betaalt waarschijnlijk toch meer dan de lokale bevolking, maar het is voor u alsnog een koopje! Als u een bod gedaan heeft en de verkoper gaat ermee akkoord, dan moet u het ook echt kopen. Het is beledigend om dan alsnog weg te lopen, dat kan echt niet.

Boeddhisme: een boeddhistische tempel of ander religieus gebouw betreedt u met blote voeten (geen sokken, slippers, geen plastic om uw voeten, kortom: echt geen bedekking). Net zoals in andere Aziatische landen dienen de schouders en knieën bedekt te zijn. Ook mogen bij vrouwen de buik niet zichtbaar zijn en niet een te laag truitje dragen. Voor de zekerheid is het handig om een sjaaltje mee te nemen die u om kunt doen.
 

Taal

Engels, met name in hotels en winkels (waar dus de buitenlanders komen) kunt er goed mee uit de voeten. Ooit was Myanmar een Engelse kolonie, de taal is bij velen nog (beperkt) bekend. Op scholen worden overigens ook Engelse lessen gegeven. En verder: met handen en voeten komt u ook een heel eind.
 

Gidsen

Als we gidsen in het programma hebben opgenomen dan zijn dit regio-gidsen. In elk gebied krijgt u een andere gids. Praktisch altijd is dat als er een vlucht tussen zit.
De gidsen spreken Engels, maar niet altijd even vloeiend en verstaanbaar. Dat is het niveau hier. U moet echt wennen aan de uitspraak van het Engels. De ene gids heeft het op school (‘university’) geleerd, de ander heeft het zichzelf aangeleerd (middels ondertiteling van films).
 

Binnenlandse vluchten, hoe werkt dat?

U wordt naar de luchthavens gebracht. U loopt naar een balie van de airline waarmee u vliegt. U zult merken dat medewerkers vaak al naar u toekomen, uw ticket vragen en met uw bagage ‘aan de haal’ gaan. Niet schrikken, het gaat goed. En dan denkt u misschien: wat gebeurt er, waar staat m’n bagage nu? Natuurlijk checkt u het, maar word niet nerveus. Meestal verzamelt men alle koffers ergens in een hoek en denkt u: als dat maar goed komt. Het oogt wat rommeliger, maar onze ervaring is: het komt goed.
 
Als u nog in de rij staat of nadat u uw instapkaart heeft ontvangen, dan krijgt u ook bij de meeste airlines een stickertje op uw borst geplakt. Dit is een sticker met het logo van de airline, per vlucht verschillend. U gaat de vertrekhal/-ruimte in (meestal 1 ruimte met verschillende deuren/gates); als er staat Gate 2 kan dat ook rustig Gate 1 worden. U moet dus wel even opletten. Er wordt in het Engels omgeroepen, maar dat is niet altijd goed te verstaan. Er wordt niet altijd het juiste vluchtnummer op het bord geschreven, soms gewoon niets. Hoe komt u dan op uw vlucht? Volg de ‘stickers’. Kijk om u heen wie van de Birmezen dezelfde sticker heeft en houd hem/haar in de gaten. Daarnaast is het handig om af en toe even te vragen aan een official bij de deur. Kortom: enige zelfredzaamheid is wel nodig, maar met deze wetenschap komt u er wel.
 
Binnenlandse vluchten vliegen niet altijd rechtstreeks van A naar B. Het kan zomaar gebeuren dat u een ‘ommetje’ maakt via andere plaatsen/ luchthavens; u doet er dan uiteraard langer over. Het is zoals het is.
 

Voltage en stekkers

Het voltage is zowel 220-230 volt. Hoewel u in vele hotels met onze tweepootstekker (zoals wij die gebruiken) uit de voeten kunt, raden we toch aan om ook een wereldstekker mee (bij de ANWB te koop). Neem een zaklamp mee voor het geval de stroom uitvalt. Veel hotels hebben ook een USB aansluiting in de kamer. Een multiple USB-oplader is aan te raden om mee te nemen, aangezien steeds meer via USB dient te worden opgeladen (telefoon, camera, horloges etc.)
 

Klimaat

Birma/ Myanmar heeft meerdere seizoenen, die overigens niet allen voor het hele land gelden. 
In grote lijnen lijkt het klimaat op dat van Thailand.
Birma is het hele jaar goed te bereizen, met uitzondering van de strandbestemmingen (gesloten van juni tot en met september.
 
Een globale indeling van de seizoenen en: adviezen wanneer en waar te reizen

  • Het hete seizoen: van medio maart t/m mei, met gemiddelde temperaturen tussen 30-38 º.
    Geldig voor in grote lijnen het hele land, in hooggelegen gebieden is het koeler.
    Het is ‘even’ wennen, maar als u het rustig aan doet kan het prima.
    Voordeel: weinig toeristen.
     
  • Regenseizoen: van juni t/m september, met gemiddelde temperaturen van 23-33 º.
    Belangrijk: er zijn grote verschillen per gebied. De meeste regen valt in het deltagebied (rondom Yangon en een stuk noordwaarts) en de kust, waar de badplaatsen Ngapali Beach en Ngwe Saung zijn). In het deltagebied kunt u gewoon reizen, rekening houdend met kans op regen (regent niet de hele dag, meestal in de loop van de middag of ’s avonds een fikse bui); de badplaatsen echter sluiten de hotels van juni tot en met september.
    In het gebied met de belangrijke plaatsen Bagan, Monywa, Mandalay en Pyin Oo Lwin valt niet veel regen, u kunt hier gewoon naar toe zonder veel overlast (af en toe een bui is zelfs verfrissend zijn). Aan het Inle Lake is het wel vochtiger, maar u kunt er zeker wel naar toe. 
    Voordeel: weinig toeristen.
     
  • Er tussen in: oktober: dit is het staartje van het regenseizoen en het wordt al iets koeler; een prima tijd. Deze periode is eigenlijk ook al hoogseizoen, deze maand is ook al ontdekt als prettig.
     
  • Koele seizoen: van november-februari, met gemiddelde temperaturen van 18-28 º.(afhankelijk van het gebied waar u bent). Het kan eigenlijk overal wel af en toe kil zijn, zeker in de hoger gelegen gebieden (een warme trui is toch wel aan te bevelen). 
    Voordeel: de koelste tijd, dus prettig om te reizen. Nadeel: de hotels zitten snel vol.

 

Tijdsverschil

Als uitgangspunt nemen wij onze zomertijd (in de winter komt er een uur bij): 4 ½ uur later.

Hulp nodig bij het
samenstellen van
je reis?

Vrijblijvend en persoonlijk advies voor jullie privéreis? Onze reisspecialisten helpen je graag verder, via e-mail, telefoon, videobellen of bij ons op kantoor in Monnickendam.

Onze openingstijden zijn van ma t/m vr van 09.00 tot 17.30 uur.

Bel mij op +31299 475 083

Contact opnemen
Mijn reisideeën

Je kunt een rondreis, excursie of onze tips opslaan om deze later gemakkelijk terug te vinden. Dit doe je door op het ‘hartje’ te klikken. Vervolgens kun je een reisvoorstel aanvragen door hieronder op de knop ‘reisvoorstel aanvragen’ te klikken.

Wis alle reisideeën

Je hebt nog geen reisideeën toegevoegd

Je kunt reisideeën toevoegen door op het hartje te klikken bij een reis.

Reisvoorstel aanvragen

Je reisideeën verwerken we in een reisvoorstel, dat je binnenkort ontvangt. Misschien nemen we nog even contact met je op als we vragen of suggesties hebben. Liever bellen? Je kunt ons bereiken op +31(0)299-47 50 83 om je wensen door te spreken.

Reisvoorstel aanvragen
Je reisideeën zijn verstuurd!