1 Speciaal voor de Belgische bezoekers, klikhiervoor meer informatie
Reisadvies op maat
Bel ons of kom langs, maak een afspraak
Vraag vrijblijvend een offerte aan
ANVR, SGR en het Calamiteitenfonds
Non-stop vlucht met Emirates
3edc08a

Wat is een non-stop vlucht?

Jeroen, Van Verre Algemeen 31-8-2016

Wat is een non-stop vlucht?

 

Een non-stop vlucht is een directe vlucht van plaats A naar plaats B waarbij het vliegtuig geen tussenlanding maakt. Deze term wordt vooral gebruikt bij intercontinentale (lange afstandsvluchten) routes om aan te geven dat er geen tussenlanding wordt gemaakt.

 

Wat is het verschil tussen een rechtstreekse vlucht en een non-stop vlucht?

Een rechtstreekse vlucht is een vlucht van plaats A naar plaats B waarbij het vliegtuig onderweg eventueel een tussenlanding maakt. Na deze tussenstop vliegt u met hetzelfde vliegtuig verder naar uw eindbestemming. Met een "rechtstreekse vlucht" wordt vaak ook een non-stop vlucht bedoeld, maar niet alle "rechtstreekse vluchten" zijn non-stop.

 

Voorbeeld: de vlucht vanaf Amsterdam naar Bali met KLM maakt een tussenstop in Singapore. Deze vlucht met eindbestemming Bali is een rechtstreekse vlucht, want u vliegt met hetzelfde vliegtuig door naar Bali na de tussenstop in Singapore.

Voor de passagiers die in Singapore uitstappen is diezelfde vlucht een non-stop vlucht.

 

 

Ander voorbeelden van non-stop vluchten naar grote steden in Azië zijn bijvoorbeeld:

 

  • Amsterdam - Bangkok (met KLM)
  • Amsterdam - Kuala Lumpur (met KLM)

 

Waarom maakt het vliegtuig een tussenstop?

Er zijn meerdere redenen waarom een vliegtuig een tussenstop maakt en er dus geen sprake is van een non-stop vlucht:

 

  • Tankstop: het vliegtuig maakt een tussenlanding om te tanken. Zonder een tankstop zou het vliegtuig de vlucht naar de eindbestemming niet halen, de afstand is te groot om een non-stop vlucht te kunnen uitvoeren.
  • Operationeel: door technische beperkingen wordt een tussenstop noodzakelijk. Voorbeeld: een Boeing 747 kan landen op een vliegveld en daarvandaan ook opstijgen, maar niet met de volle capaciteit aan passagiers, bagage én kerosine. Het vliegtuig is dan zwaarder en heeft dus een langere weg nodig om te kunnen opstijgen. Daarvoor is de landingsbaan net te kort. In dat geval stijgt het vliegtuig op met bijvoorbeeld 75% aan capaciteit van kerosine. Met die aangepaste capaciteit haalt het vliegtuig echter niet de maximale afstand en dus zal onderweg een tussenstop gemaakt worden om bij te tanken. Op de luchthaven waar de tussenstop wordt gemaakt stappen dan vaak ook extra passagiers in voor de verdere vlucht naar bijvoorbeeld Amsterdam.
  • Commercieel: het komt regelmatig voor het uitvoeren van een non-stop vlucht naar een bestemming een kostbare investering is door een geringe vraag. Zou de luchtvaartmaatschappij deze vlucht toch uitvoeren, dan betekent dit dat de vliegtickets vrij prijzig worden. Door een extra bestemming toe te voegen aan de route (dus een tussenlanding) kunnen de kosten (en het risico) over 2 bestemmingen verdeeld worden in plaats van 1 bestemming. Een goed voorbeeld zijn de vluchten vanaf Amsterdam met KLM naar de Nederlandse Antillen. Bonaire wordt vrijwel altijd gecombineerd met één van de andere eilanden of een bestemming in Zuid-Amerika. Het is te kostbaar om alleen non-stop vluchten uit te voeren van en naar Bonaire. De vlucht vanaf Amsterdam naar Bonaire is een non-stop vlucht, voor de passagiers die doorvliegen naar de andere bestemming, bijvoorbeeld Aruba, is de vlucht vanaf Amsterdam naar Aruba een rechtstreekse vlucht.

 

 

Dien je bij een tussenstop het vliegtuig te verlaten?

Dat hangt er vanaf. Soms dient u in het vliegtuig te blijven zitten. Er wordt dan wel getankt en mogelijk stappen passagiers in of uit. In andere gevallen dient u het vliegtuig te verlaten, bijvoorbeeld omdat het vliegtuig wordt schoongemaakt. Er wordt dan aangeraden uw handbagage mee te nemen. In de tussentijd verblijft u op de luchthaven en als u weer gaat boarden neemt u weer plaats op dezelfde stoel in hetzelfde vliegtuig voor het laatste gedeelte van de vlucht. Uw koffers blijven aan boord van het vliegtuig, hier heeft u geen omkijken naar.

 

Wat zijn de langste non-stop vluchten?

  1. De vlucht van Auckland (Nieuw-Zeeland) naar Dubai, uitgevoerd door Emirates met de Boeing 777. De totale afstand is circa 14.000 kilometer en de vlucht duurt ongeveer 17 uur en 15 minuten.
  2. De vlucht van Dallas naar Sydney, uitgevoerd door Qantas met de A380. De totale afstand is circa 13.800 kilometer en duurt bijna 17 uur.
  3. De vlucht van San Francisco naar Singapore, uitgevoerd door United Airlines met de Boeing 787. De totale afstand is circa 13.600 kilometer en duurt ongeveer 16 uur en 20 minuten.

 

Voor een uitgebreider overzicht van de langste non-stop vluchten kunt u wikipedia pagina bekijken.