1 Speciaal voor de Belgische bezoekers, klikhiervoor meer informatie
Walvissen spotten bij Kaikoura
Dunedin-collega-chantal

Chantal, Van Verre Algemeen 14-12-2021

Tijdens mijn rondreis door Nieuw-Zeeland in april bezocht ik de plaats Kaikoura op het Zuidereiland. Voor de kust van Kaikoura komen met grote regelmaat potvissen, bultruggen, orka’s en dolfijnen voor; deze dieren stonden hoog op mijn lijstje! Al weken voor mijn reis was ik de site van Whale Watch aan het volgen en kon ik zien welke dieren er per dag gespot waren op zee. Walvissen kijken kun je hier het hele jaar door, maar de beste tijd om walvissen te spotten bij Kaikoura is tijdens de migratie van de bultrug in juni en juli. De grootste kan om orka's te zien is in de zomerperiode van december tot maart.

In ongeveer 2,5 uur rijd ik van Picton naar Kaikoura. De kustweg heeft mooie uitzichten en zo zie ik al zeeleeuwen op de stranden liggen zonnebaden. Aangekomen in Kaikoura boek ik meteen een walvistour voor de volgende ochtend. Ik verblijf hier 2 nachten en mocht het zo zijn dat ik de walvissen in de ochtend niet ga tegenkomen, dan heb ik de mogelijkheid om ’s middags nog een keer te gaan.

Eindelijk is het dan zo ver. Met een boot van Whale Watch vertrekken we de volgende ochtend om half elf uit de haven van Kaikoura. Eerst gaan we een flink eind de zee op. Er wordt uitleg gegeven over de regio Kaikoura en over de verschillende zeezoogdieren die we onderweg kunnen tegenkomen.

Kaikoura ligt ten noorden van Christchurch op het Zuidereiland en deze plaats wordt gezien als een van de beste plekken ter wereld om de grotere walvissoorten, orka’s en dolfijnen te spotten. Zo komen hier ook Hectordolfijnen voor. Het landschap onder water is hier uniek, omdat de canyon in zee ineens heel diep wordt. De koude stroom water bevat veel voedsel voor de dieren in de zee.

De boot gaat een flink eind uit de kust en opeens wordt hij stilgelegd. Er gaat geluidsapparatuur het water in om zo te kunnen horen of er eventueel walvissen in de buurt zijn. Nog een stukje langzaam varen, weer luisteren en opeens … er komt beweging in het water…

Kippenvel… een ongelofelijk groot dier drijft opeens naast onze boot! Hij spuit water omhoog, de waterdruppels vliegen in de lucht. Hij is niet alleen, naast hem zwemt er nog een… Wat een unieke ervaring is dit. We drijven zo een half uurtje rondom de twee grote potvissen. Dan geeft een van de bemanningsleden een teken.. Let op!! Hij gaat duiken. En ja, je ziet de kromming van zijn ruggengraat, hij start zijn duik. En dan is daar die staart, die fantastische staart die de hoogte in gaat… de zonnestralen over het water… en daar gaat hij. Op zoek naar eten in de diepte.

We varen verder. Dan zwemmen er opeens dolfijnen voor de boot langs. Ze springen uit het water. Het zijn geen grijze dolfijnen zoals we vaker zien, maar het zijn zwart-witte Hectordolfijnen. De speelse dieren springen omhoog en zwemmen voor de boot uit. Het is duidelijk dat ze er plezier in hebben.

Na een ochtend op het water gezeten te hebben, varen we terug naar de haven van Kaikoura. Helaas hebben we geen orka’s gezien, maar het was prachtig om die grote potvissen tegen te komen midden op zee. Letterlijk kippenvel, zelfs nu een aantal jaren later weer, als ik dit schrijf …

Tijdens onze autorondreis Nature & Wildlife Nieuw-Zeeland kun je deze zeedieren zelf bewonderen of combineer het met de Bouwsteen Coastal Pacific Trein. Mijn collega's helpen je graag met het samenstellen van een onvergetelijke reis over het Zuidereiland, neem snel contact met ons op.