1 Speciaal voor de Belgische bezoekers, klikhiervoor meer informatie
Mijn inspectiereis naar Ecuador en Galapagos
Medewerkster Eva op Isabela Island, Galapagos

Eva Drenth Algemeen 9-6-2021

Wat een geluk! Dat dacht ik, toen ik hoorde dat ik op inspectiereis mocht voor Van Verre. De bestemming? Ecuador en de Galapagos-eilanden. Beide hoog op mijn bucketlist. Ecuador zou de nieuwste toevoeging aan het Latijns-Amerika assortiment worden en ik mocht ernaartoe om de mooiste plekjes te bezoeken. Maar waar begin je met het plannen van een rondreis door Ecuador? Waar ga je wel naartoe en wat sla je over? Er is zo ontzettend veel te zien, en ik had ‘maar’ 3 weken. Ik vertel je over mijn mooiste ervaring en laat je zien waar je absoluut naartoe moet tijdens een individuele rondreis Ecuador.

Quito, de hoofdstad van Ecuador

KLM vliegt rechtstreeks naar Quito, dus is dat het startpunt van mijn reis. Het is één van de hoogstgelegen hoofdsteden ter wereld. Zeker voor ons Nederlanders is de hoogte even wennen. Ik blijf dus een paar dagen in de stad. Wat helemaal geen straf is, want Quito is ook nog eens een hele leuke stad. Het koloniale centrum is fotogeniek en de stad is ook nog eens omringd door 2 gebergtes en wel 14 vulkanen. Indrukwekkend! Samen met mijn gids Ivan slenter ik door het oude centrum. We lopen van plein naar plein, nemen een kijkje in de San Francisco-kerk en nemen de kabelbaan naar de top van de Pichincha-vulkaan. Wow, dat is hoog! We zijn nu op 4.100 meter hoogte, even wennen wel. Ivan vertelt mij dat er een schommel op het hoogste punt staat. Daar wil ik naartoe. Hoe tof is dat?! Schommelen boven de stad, op de top van een vulkaan. Later tijdens mijn reis door Ecuador kom ik nog meer schommels tegen. Quito heeft mij verrast. Echt een leuke eerste kennismaking met het land, maar het is tijd om de stad te verlaten. Op naar de jungle!

Raften en dieren spotten in de Amazone

Ik heb de afgelopen jaren al meerdere junglegebieden in de wereld mogen bezoeken en veel dieren gezien. Daarom was ik ook erg benieuwd wat ik van de Amazone in Ecuador zou vinden. Op weg naar mijn eerste overnachtingsplek stop ik in Tena om te gaan raften. Een avontuurlijke tocht over de Jatunyacu-rivier die uitmondt in de Napo-rivier. Aan deze rivier ligt het ‘Upper Amazon’ gebied waar ik slaap vannacht. Vanaf de pier varen we in een kwartier naar de overkant van de rivier naar het hotel, Casa del Suizo. Inchecken en meteen op pad met de gids. Hij vertelt van alles over het gebied en leert ons hoe we met een blaaspijp moeten schieten. Het is nog best lastig de aap (van hout) raak te schieten. Terug in het hotel geniet ik vanuit mijn hangmat van de junglegeluiden en de ondergaande zon.

De volgende ochtend moet ik helaas alweer verder reizen. Het is dan ook een inspectiereis en geen vakantie. Op naar het volgende junglegebied, de Lower Amazon. Dit gebied kun je vanuit Quito alleen per vliegtuig bereiken. Het startpunt van elk jungle-avontuur in dit deel van de Amazone is de stad Coca. Hier liggen de boten al te wachten om iedereen naar de verschillende jungle-lodges te brengen. Ik slaap de aankomende 3 nachten in 2 verschillende lodges.

Wat is dit een fantastisch junglegebied! Kaaimannen, papegaaien, het kleinste aapje ter wereld, piranha’s, kapucijnaapjes en zoveel meer heb ik gezien. De klei-lik maakte de meeste indruk op mij. Een kleiwand langs de Napo-rivier waar kleurrijke papegaaien komen knabbelen aan de klei. Onze boot dobberde op gepaste afstand van de kleiwand. Met de verrekijker in de aanslag keek ik samen met mijn gids Fausto naar de vogels die af en aan naar de wand vlogen. Altijd op hun hoede voor vijanden. Ineens hoorde ik een kreet van blijdschap en verwondering naast mij. Fausto wees naar de boom waar al die tijd een dikke boa-contrictor op een tak lag.

De jungle van Ecuador heeft mij verrast en het was één van de hoogtepunten van mijn reis.

De rest van het vaste land van Ecuador

Terug naar Quito om vanuit daar de rest van Ecuador te verkennen. Eerst naar het nevelgebied van Mashpi en Mindo. Echt een vogel- en vlinderparadijs. Maar niet voordat ik op de Evenaar heb gestaan. We stoppen onderweg bij La Mitad del Mundo, het midden van de aarde. Ik probeer een ei te balanceren en zie hoe water aan de ene kant rechtsom wegspoelt en aan de andere kant linksom. In het Mashpi-reservaat fietsen we door de lucht, tussen de boomtoppen en in Mindo bezoeken we de vlindertuin.

Rozen en kleurrijke kleden

Via Cayambe, de rozen-hoofdstad van Ecuador, rijden we door naar Otavalo. De bekendste en grootste markt van Ecuador vind je in het centrum van de stad op Plaza de Ponchos. Op zaterdag is de markt het grootst en toevallig ben ik er op een zaterdag. Ik kijk mijn ogen uit! Kleurrijke kleden, authentieke hoeden, kettingen, schilderijtjes en panfluiten. Dit is dé plek om wat souvenirs in te slaan voor thuis. Ik koop een mooi kleed voor thuis die niet in mijn koffer past. Die sleep ik nog even met mij mee de aankomende 2 weken. Na een kort uitstapje naar het uiterste noorden van Ecuador, in El Angel National Park, rijden we naar het zuiden. Een deel van de vulkanenroute staat op het programma.

Vulkanen, vulkanen en vulkanen

Ecuador telt tientallen vulkanen. Er is dan ook niet voor niks een ‘Avenue der vulkanen’. Ik bezoek de Cotopaxi, Quilotoa en zie op de route de Chimborazo en de Tungurahua. Allemaal indrukwekkend, de één actief en de ander in slaap gesukkeld. Het intens blauwe kratermeer Quilotoa is prachtig. Ik loop een stukje van de route naar beneden. Wat een uitzicht! Voor de Quilotoa-loop heb ik geen tijd, maar mocht ik hier nog eens terugkomen dat ga ik die zeker lopen. In Baños de Agua Santa schommel ik met zicht op de Tungurahua bij ‘Casa de Arbol’. Het doet me weer even terugdenken aan de schommel in Quito, wat alweer lang geleden lijkt.

Bijzonder Guamote, Inca-ruïnes en de mooiste stad van Ecuador

Via het bijzondere Andes-dorp Guamote rijden we naar Cuenca, de mooiste stad van Ecuador. In Guamote slapen we bij Inti-Sisa, een gasthuis met een bijzonder verhaal. Ik ontmoet Eva die samen met anderen een project is gestart om de lokale bevolking in dit arme gebied te helpen met onderwijs en workshops. Het maakt echt indruk op mij.

Via de belangrijkste Inca-ruïnes van Ecuador, Ingapirca, rijden we naar Cuenca. Wat een heerlijke stad! Het zonnetje schijnt, de locals lezen een krantje in het park en ik slenter door de smalle straatjes. Ik snap wel dat deze stad op de UNESCO-Werelderfgoedlijst staat.

Het laatste stukje van de reis over het vaste land van Ecuador zit erop. Ivan brengt mij naar Guayaquil waar we afscheid nemen. Morgen stap ik in het vliegtuig naar Galapagos!

Eilandhoppen op de Galapagos

Ze zeggen altijd ‘safe the best for last’. Nu is Ecuador veel meer dan alleen de Galapagos-eilanden, dat heb ik de afgelopen dagen wel ontdekt. Maar het is wel een heel fijn en bijzonder einde van een reis. Vanuit het vliegtuig zie ik ze al liggen. Allemaal eilanden middenin een azuurblauwe zee. Ik kan gewoon niet geloven dat ik zo meteen land en op de Galapagos-eilanden ben. Het is een droom die uitkomt!

Ik verblijf de aankomende dagen op 2 eilanden, Santa Cruz en Isabela. In de straten van Puerto Ayora op Santa Cruz struikel ik bijna over de zwarte leguanen. Ze liggen hier overal in het dorp op straat te zonnen. Ik bezoek het Darwin Research Center, bekijk de grootste schildpadden die ik ooit heb gezien en geniet van het eilandleven op Santa Cruz. Als je hier wat langer de tijd hebt dan ik zou ik zeker een uitstapje maken naar één van de nabij gelegen eilanden zoals Seymour of Bartolomé.

Met de speedboat vaar ik naar het volgende eiland, Isabela. Ook al is dit het grootste eiland van de archipel, zo voelt het zeker niet. Zanderige wegen en een klein dorpje met wat restaurants. Op de fiets verken ik het eiland samen met een gids. We zien reuzenschildpadden, flamingo’s en de wetlands. De volgende dag ga ik snorkelen bij Las Tintoreras. Een unieke ervaring! Ik snorkel door het heldere water en zie pinguïns, blue footed boobies en schildpadden. Speelse zeeleeuwen komen heel dichtbij en zwemmen een stukje mee. Ze komen zo dichtbij dat ik er even van schrik. Dit maakt de Galapagos-eilanden zo uniek en bijzonder. De dieren zien ons niet als vijand en komen dichterbij dan je zelf soms zou willen.

Het einde van mijn inspectiereis door Ecuador is in zicht. Wat heb ik ontzettend veel gezien en gedaan de afgelopen 3 weken. Ik kan meteen aan de slag met het bedenken van mooie rondreizen en bouwstenen voor op de website.

Heb je ook reiskriebels gekregen en wil je graag een keer op rondreis naar Ecuador en de Galapagos? Wij helpen je graag met het samenstellen van een mooie reis op maat naar deze prachtige bestemming.