1 Speciaal voor de Belgische bezoekers, klikhiervoor meer informatie
Raften naar de lodge bij Río Pacuare
Catarata-La-Paz-bewonderen

Dewi, Van Verre Algemeen 30-3-2023

Tijdens het samenstellen van mijn rondreis Costa Rica kwam ik iets bijzonders tegen: een lodge die je alleen kunt bereiken per raft. Dat klinkt avontuurlijk, dat wil ik doen! Zo gezegd, zo gedaan. Om ook lekker de tijd te hebben middenin de natuur hebben we twee nachten geboekt. Ga je echt puur voor de raft-ervaring? Dan heb je voldoende aan één nacht. Het raften is namelijk echt alleen op de heen- en terugreis van de lodge.

De stromingen van Río Pacuare worden gemeten op een schaal van level 1 (makkelijk) t/m level 6 (moeilijk). Wij reizen in februari, buiten het regenseizoen, en hebben stromingen t/m level 4. Gemiddeld en zeer goed te doen dus, maar nog wel een uitdaging op het water!

Dag 1: raften naar de lodge

Op 3 februari vertrekken we, na een paar nachten strand, vanuit Puerto Viejo de Talamanca naar Río Pacuare. We rijden met onze huurauto naar de afgesproken plek waar we met een klein groepje verzamelen. Enkel de spullen die we nodig hebben halen we uit de auto, deze gaan mee op de raft, en dan lopen we naar onze contactpersoon. Er staan auto’s klaar om ons naar de rivier te brengen. Eenmaal daar aangekomen krijgen we alle veiligheidsinstructies, onze helmen en reddingsvesten. Klaar om te raften!

Het raften naar de lodge is meer ‘inkomen’ en de kneepjes van het vak leren. We zijn ongeveer een uur op het water en de stromingen variëren tussen level 1 en 3. Eenmaal aangekomen bij de lodge krijgen we onze kamers toegewezen en hebben we tijd om ons op te frissen. Een prachtige plek met de stromende rivier op de achtergrond, in ‘the middle of nowhere’ zonder bereik. Puur genieten van de omgeving dus!

Na ongeveer een uurtje gaan we weer in de benen: een wandeling langs en over een zijtak van de Río Pacuare. Na een beetje glibberen over de stenen en stappen door het water bereiken we een waterval. Hier kunnen we heerlijk zwemmen met zijn allen. Een stukje verderop is er nog een ‘natural pool’ met uitzicht over de Río Pacuare, waar we even wat langer blijven hangen. Het is een heerlijke plek en makkelijk te bereiken vanuit onze lodge; hier komen we nog wel een keer morgen.

We vermaken ons de rest van de middag met spelletjes, uitzichten over de rivier en de paarse bloemen met kolibries. Onze gidsen bereiden een heerlijk avondmaal voor: twee verschillende pasta’s. Nog een borrel toe met zijn allen en dan gaan we slapen onder de prachtige sterrenhemel.

Dag 2: Jungle hike en relaxen

Wakker worden middenin de jungle met de geluiden van vogels om ons heen. We zien twee toekans in de boom iets verderop. Tijd voor een bak koffie, gevolgd door ontbijt!

De reizigers die slechts één nacht verblijven vertrekken vandaag weer naar de bewoonde wereld. Wij zwaaien ze vanaf de lodge uit als ze de rivier over gaan met de raft. Vervolgens trekken wij onze wandelschoenen aan: wij gaan de jungle in! We lopen richting de Río Pacuare en gaan hier met een soort kabelbaan overheen. De start van onze jungle hike. We maken kennis met de Cabécar cultuur en kijken rond in de huizen van de ‘Cabécar’ indianen, de inheemse bevolking van Pacuare. Het staat vol met beeldhouwwerken.

Onze gids vertelt ons over de cultuur voordat we aan het tweede deel van de wandeling beginnen richting de waterval. Er staan hekken langs de paden, maar de gids waarschuwt ons voor de ‘Bull Ants’ en geeft aan dat we de leuningen beter niet vast kunnen pakken. De naam zegt het al, als deze kogelmier je bijt zal het alles behalve fijn zijn. De waterval bevindt zich in een ondiepe, maar hoge (soort van) grot. Een van de vele watervallen tijdens mijn Costa Rica rondreis. Tijd voor een verfrissende duik voor we weer teruggaan!

De middag genieten we simpelweg van de rust en de kolibries bij de lodge.

Dag 3: hét raft-avontuur!

De dag waar het eigenlijk om draait, de lange tocht over de rivier met de raft. Na een stevig ontbijt wandelen we naar de rivier. Nog even een korte veiligheidsinstructie, better safe than sorry, en dan gaan we drie tot vier uur lang raften op de Río Pacuare. De stromingen zijn op deze route iets heftiger en variëren van level 1 t/m 4. Spannend!

We varen langs meerdere watervallen, horen de vogels om ons heen en duiken op een rustig stuk uit de raft om even te zwemmen. Omdat we buiten het regenseizoen zijn komt het een enkele keer voor dat we vast komen te zitten door het lage water. Even met zijn allen aan de linker- of rechterkant van de raft leunen en we kunnen weer door. Bij een level 4 stroming zetten we ons schrap. De voeten goed vastzetten, blijven doorpeddelen en luisteren naar de gids: ‘left and right, forward!’. Yes, we zitten nog in de raft!

Na ruim twee uur stoppen we voor een lunch. Onze gidsen keren één van de rafts om als buffettafel en bereiden de lunch voor. Alle ingrediënten voor de wraps worden uitgestald en lekkere koekjes als ‘toetje’. Hier kunnen we het laatste stuk op het water weer even op teren!

De laatste tien minuten zijn het zwaarste. Na ruim drie uur peddelen voelen we de armen wel en het laatste stuk hebben we bijna geen stroming meer. Rozig komen we aan in Siquirres waar we in de auto stappen naar onze volgende bestemming na een zeer geslaagd raft-avontuur tijdens onze Costa Rica vakantie!

Wil jij ook de ultieme raft-ervaring beleven, ver van de bewoonde wereld, maar ondertussen ook genieten van een beetje luxe? Kies dan voor Pacuare Lodge. De prachtige villa’s en suites van Pacuare Lodge bieden comfort middenin de jungle. Kies voor de ‘River View Suite’ voor uitzicht op de rivier en ontwaak met het geluid van de zingende vogels!

Ik zou het iedereen aanraden om te raften naar je lodge aan de Pacuare rivier voor een verblijf van één of twee nachten. Is dit toch even te lang? We kunnen ook een dagexcursie raften over de Río Pacuare boeken. Neem contact met mijn collega’s op en start je avontuur!