1 Speciaal voor de Belgische bezoekers, klikhiervoor meer informatie
073ee1b8-730e-4caa-a7d5-726bb0e77556

Mijn 7 Indonesië tips

Manon, Van Verre Algemeen 18-2-2019

Als ik op reis ga wil ik in contact komen met de lokale bevolking, de meest bijzondere plekjes ontdekken en het staat hoog op mijn lijstje om alle 7 wereldwonderen te bezoeken.

Ik ben al goed op weg, want dit jaar ga ik naar mijn 5e wonder toe, Machu Pichu in Peru. Waar ik druk ben met de voorbereidingen, denk ik nog vaak terug aan mijn laatste rondreis door Indonesië. Ik bezocht de eilanden Sumatra, Java en Bali. Al snel kwam de verbazing in mij naar boven: Waarom staat de Borobudur niet op de wereldwonderenlijst? Het is een schitterende tempel waar je uren doorheen kunt struinen. Wat is Indonesië een bijzonder en divers land. Ik heb mijn 7 favoriete plekjes op een rij gezet. Ik hoop dat je wat hebt aan deze Indonesië tips.

1. De jungle van Bukit Lawang, Sumatra

Ik startte mijn reis op Sumatra. Een betere start had ik me niet kunnen wensen.

Er zijn nog maar weinig plekken in Azië waar je de orang-oetan in het wild kunt zien. Naast Maleisisch Borneo, zijn Kalimantan en Sumatra de twee andere eilanden.

In Bukit Lawang ging ik met de gids op pad. Des te meer we de jungle inliepen, des te meer apengeluiden we hoorden. We bleven om ons heen kijken, maar zagen ze nog niet. Tot opeens mijn gids zei dat we zachtjes moesten gaan lopen. Niet één, niet twee, maar vier orang-oetans slingerde boven ons voorbij. Ik wist soms niet waar ik mijn camera op moest richten.

Vooraf aan de reis had ik gehoopt om orang-oetans te zien, maar nooit verwacht dat ik zo dichtbij kon komen. Wat een ervaring!

2. Het wereldwonder: de Borobudur, Java

Voor mij hoort de Borobudur tot één van de wereldwonderen. Ik had al zoveel foto’s gezien en verhalen gehoord en eindelijk was het zover. Om 07:00 uur liepen we naar de Borobudur. We sliepen in een hotel ernaast, dus konden de dag voor ons bezoek al een glimp van de stoepa opvangen.

Dit immense bouwwerk vond ik één van de mooiste in heel Indonesië. De tempel bestaat uit negen lagen. Loop net als de boeddhisten dit vroeger deden met de klok mee en bewonder elk ornament. Zoveel verschillen, allen zo mooi gedetailleerd. Een prachtige tempel waar je bovenop de stoepa geniet van een spectaculair uitzicht.

3. Prambanan, Jogyakarta, Java

Jogyakarta is een gezellige stad met leuke, kleine eettentjes.

Op de fiets de stad ontdekken of gewoon te voet zou ik zeker aanraden. Maar vergeet niet een bezoek te brengen aan de grootste hindoetempel van Indonesië: Candi Prambanan. Met maar liefst 240 tempels die van binnen en buiten versierd zijn met reliëfs kun je hier prima een dagje ronddwalen. Het zegt natuurlijk ook genoeg dat deze tempel op de UNESCO werelderfgoed-lijst staat, zeker een bezoek waard.

Tip: Je kunt de Borobudur en Prambanan in één dag combineren, maar waarom kies je niet voor één dag per bezienswaardigheid. Koop een combinatieticket voor beide tempels die je twee dagen kunt gebruiken. Zo geniet je volop en kun je in alle rust de verschillende tempelcomplexen bewonderen.

Bekijk onze bouwsteen West Java uitgebreid waar je deze tempels bezoekt.

4. Zonsopkomst bij Bromo Tengger, Java

Je bent zeker niet de enige die de zonsopkomst bij Bromo Tengger wil mee maken, maar ik vond het een toegevoegde waarde aan mijn reis. Met een hoogte van 2.393 meter is het niet de hoogste vulkaan van Java, maar door de groene bergen en heuvellanden heeft de vulkaan een bijzondere ligging.

Om 02:30 uur ging de wekker en na een koude douche was ik klaar om de jeep in te stappen. We werden naar het uitzichtpunt gebracht en stonden samen met honderden anderen te wachten tot de zon op kwam. Na ongeveer een uur kwam er vanuit het oosten een oranje gloed voorbij. Niet veel later was ook de vulkaan verlicht en spuugde hij zelfs nog wat as uit. Geweldig om te zien, maar ook zeker leuk om daarna door te gaan naar de krater. Door de zandvlaktes loop je via een steile trap naar de krater.

Wow, wat een geweldig uitzicht! Prachtig!

Bekijk onze bouwsteen waarmee je langs de Bromo komt.

5. Tukad Cepung Waterfall, Bali

Op Bali zijn ontzettend veel watervallen te vinden. De meest unieke vond ik de Tukad Cepung Waterfall vlakbij Ubud.

Hij zit verstopt tussen de rotsen en dankzij het zonlicht dat naar binnen schijnt licht de waterval op. Na ongeveer een kwartiertje afdalen, kom je bij de eerste rotsen. Je loopt tussen de rotsen door, door het water en opeens sta je voor een geweldige waterval. Wat indrukwekkend,

wat is het genieten als je hiervoor staat.

6. Twin Lake, Bali

In de omgeving van Munduk ligt Twin Lake. Maak een jungletrekking, vaar over het meer of bekijk de meren van bovenaf. Dat kan bij de verschillende platformen, maar tegenwoordig staan er ook schommels waar je op grote hoogte boven de meren schommelt. Ik voelde me weer even kind en genoot volop van het uitzicht.

7. Fiets langs de sawa’s

Denk je aan Indonesië, dan denk je aan groene, uitgestrekte rijstvelden. In Jogyakarta, Kalibaru, Jatiluwih en Ubud bent u omringd door sawa’s.

Ik pak in elk land waar ik op vakantie ben de fiets. Door kleine dorpen fietsen en op plekken komen waar je anders niet zo snel komt. Op deze manier kom je in contact met de lokale bevolking. Kinderen staan je enthousiast welkom te zwaaien en de ouders willen met alle liefde hun huis laten zien. Zo stond ik op een gegeven moment te kijken naar het proces hoe rijst gedroogd werd, proefde ik zelfgemaakte kroepoek en nam ik plaats achter een weefgetouw om zelf het weven onder de knie te krijgen. Na een paar halen heb ik dat maar over gelaten aan de bewoonster, want dat is moeilijker dan dat het er op het eerste oog uitziet.

Wat genoot ik van mijn reis door Indonesië en zou ik graag terug willen.

Wil jij dezelfde plekjes bezoeken? Ik reisde langs de hoogtepunten van Sumatra, Java en Bali

Manon

Van Verre

Vraag een offerte aan
Vraag een offerte aan en ontvang een vrijblijvend voorstel voor een compleet verzorgde reis.